الجمعة، ١٤ مايو ٢٠١٠

قطار ابو قير


قطر ابو قير هو وسيلة انتقال شعبية من الدرجة الاولى . بالرغم من ان قيمة الت

و هو الشريان الاساسى و الاقدم بمدينة الاسكندرية . حيث انه يبدأ من محطة مصر و ينتهى فى ابو قير.

و تبدأ اولى محطات القطار بمحطة مصر . و تتوالى المحطات كالتالى.

الحضرة – سيدى جابر – الضاهرية – السوق – غبريال – الرمل الميرى – فكتوريا – سيدى بشر – العصافرة – المندرة – المنتزة – الاصلاح – المعمورة – طوسون – ابو قير.

طبعا التذكرة بالقطار بجنيه واحد . سواء ركبت محطة واحدة او من اوله الى اخره . يعنى تمن التذكرة موحد.

طبعا القطار يعمل على مدار ال 24 ساعة . و فى وقت الذروة يكون هناك زحام شديد

هناك ٤٣ تعليقًا:

  1. القطار لا يعمل 24 ساعة بل ينتهى العمل فى الواحدة صباحاً ويبدأ فى الـ رابعه والنصف فجراً ، تحياتى .

    ردحذف
  2. ترتيب المحطات غلط المنتزة بعديها الاصلاح وبعدها المعمورة

    ردحذف
  3. كلامك صحيح : بالفعل الاصلاح قبل المعمورة .
    مشكور اخى العزيز . و تم التعديل

    ردحذف
  4. لايوجد انتظام نهائى فى قطار ابوقير
    والسائقين بيشتغلوا على مزاجهم
    حسبى الله ونعم الوكيل

    ردحذف
  5. مع العلم مابن القطار والقطار ساعة إلا ربع
    اقسم بالله العلى العظيم ساعة إلا ربع
    يعنى شئ عظيم جدااااااااااااااااااااااااا

    ردحذف
  6. يعني انا عايز اروح سيدي جابر علشان اركب قطار القاهره الساعة 7 صباحا اركب من سيدي بشر الساعة كام صباحا

    ردحذف
  7. يعني انا عايز اروح سيدي جابر علشان اركب قطار القاهره الساعة 7 صباحا اركب من سيدي بشر الساعة كام صباحا

    ردحذف
  8. علشان انزل بالمعموره شارع ١٦ مستشارين محطه ايه؟

    ردحذف
  9. لازم تكون فى سيدى جابر 6:30 على الاقل . و المسافة من سيدى بشر لسيدى جابر تقريبا نص ساعة . و اعمل حساب انك ممكن توقف تستنى القطر خووالى نص ساعة .. يعنى لازم تكون على محطة سيدى بشر تقريبا الساعة 5:30

    ردحذف
  10. اخى محمد احمد.
    انت تنزل محطة المعمورة او طوسون . عموما هو القطر بعد ما يعدى محطات المندرة و المنتزة بيكون فاضى جدا .. بس فيه ناس يعنى . ممكن تسال اى حد . لان كل اللى حايكونوا متواجدين يعرفوا كويس المناطق دى.

    ردحذف
  11. لو سمحت لو عايز اروح المنتزه من سيدي جابر اعمل والقطار المنصوره هيوصل 8:30 صباحا افيدوني جزاكم الله خيرا

    ردحذف
  12. لو سمحتم الوقت تقريبا من سيدي جابر لابو قير في القطر؟؟؟؟

    ردحذف
    الردود
    1. يعني انا من طنطا لو عاوز اوصل ابو قير اعمل ايه

      حذف
  13. طيب لو سمحتو انا لما اوصل سيدى جابر وعايزه اروح ابوقير اعمل ايه

    ردحذف
    الردود
    1. بتركبي القطر وتنزلي محطة ابوقير اخر محطه

      حذف
  14. طيب لو عايزه اروح سيدي جابر من طوسون اعمل ايه

    ردحذف
  15. شكرا جدا للادمن كل الردود مظبوطه وواضحه وخدمة جميلة

    ردحذف
  16. الزمن من الاصلاح الي سيدي جابر لو سمحت

    ردحذف
  17. لو سمحتم انا من القاهرة ومش عارف تفاصيل بس انا عاوز اكون في سيدي جابر ٦ صباحا وانا حركب قطار ابو قير من المنتزة هل حيكون القطار اشتغل

    ردحذف
  18. كيفيه الاشتراك للطلبة

    ردحذف
  19. ولكن محطه فيكتوريا لها اسم آخر مدون على المحطه وانا نائبه ممكن اى حد يفكرنى به

    ردحذف
  20. لو سمحت عايز اعرف شاطي ابو قير مجاني ولا لا

    ردحذف
  21. لو عاز انزل قسم شرطة الرمل اقرب محطة ايه

    ردحذف
  22. من محطه سيدي بشر قبلي للملاهي المعمورة اركب ايه

    ردحذف
  23. من فضلكم انا عاوزه اعرف انا هنزل اول بوابه المعموره انزل محطه ايه واوَرجو الرد سريعا لاني في الطريق

    ردحذف
  24. يونيو ٢٠١٩ ١١:٠٣ م
    من فضلكم انا عاوزه اعرف انا هنزل اول بوابه المعموره انزل محطه ايه واوَرجو الرد سريعا لاني في الطريق

    رد

    ردحذف
  25. لو سمحت عايز حد يقول رأيو انا رايح يوم انا واصحابي ننزل فين في اسكندريه ويكون مكان هادي ارجو الرد

    ردحذف
  26. انا ابني في كلية التربية الرياضية وهيركب من الحضرة ألى طوسون كم يستغرق القطار في هذه الرحلة ؟

    ردحذف
  27. لو سمحتوا انا هركب قطار الساعة الرابعة من سيدي جابر اركب من محطة المنتزه الساعة كام عشان اوصل سيدي جابر علي الساعة الرابعة

    ردحذف
  28. انا من القاهرة هركب القطر من القاهرة انزل محطة اية في اسكندرية وبعدين اروح الهانوفيل اركب اية

    ردحذف
  29. طيب لو حركب من سيدي جابر وعاوز أروح شط المنتزه
    أنزل فين

    ردحذف
  30. لو سمحتو انا نازل مصيف بالمعموره خاص بالقوات المساحة انا حاجز في قطار مكيف الساعة ٤.١٠ اركب من سيدي جابر ولا من محطة مصر و اركب ايه احسن

    ردحذف
  31. لو سمحتو انا نازل مصيف اسبوع بالمعموره خاص بالقوات المساحة هركب مكيف من طنطا الساعة ٤انزل محطه سيدي جابر احسن ولا محطه مصر و القطار يوصل امته و معلش سؤال اخر اخزل محطه المعموره

    ردحذف
  32. انا عاوز اروح عزبة هلشي اركب اية من محطه مصر اومن سيدي جابر

    ردحذف
  33. انا عاوز اروح عزبة هلشي اركب اية من محطه مصر اومن سيدي جابر

    ردحذف
  34. لو سمحت ازاى اروح معمورة البلد من سيدى جابر

    ردحذف
  35. قطار ابي قير شغال الساعة 2 ليلا من باكوس إلى محطة مصر

    ردحذف